RECOMMENDATIONS

PREPARING YOUR BIKE

Given how hard the Tour is, the choice of the bike you will use is extremely important. Emphasis should be put on reliability rather than on lightness. Bear this in mind when choosing all your components. It should also be easy to maintain.

Accessories attached to the bike should be placed as centrally as possible. Avoid using panniers either in front or on the back that can create an imbalance on the bike, especially on technical sections and single tracks.

We recommend that the bike should be subject to a thorough service before the Tour. Particular attention should be paid to:

• Replace brake and gear cables and housings;
• Replace the chain, cassete and chain rings if you haven't changed your chain in the last 500 km;
• Replace the handlebars if they are made of aluminium and are more than 1 year old;
• Clean, check and replace if necessary, or grease the headset, wheel hubs, bottom bracket and pedals;
• Check and straighten the rims of your wheels if they are warped and replace the protective bands if they are damaged;
• Replace the tyres if they are worn. We recommend the use of thicker side walls tyres, for hard packed terrain with rocks. The use of anti-puncture slime is highly recommended. Tubeless wheels and tyres are ideal;
• If you are taking the road option we recommend the use of semi-slick tyres, as there will be sections where you will have to ride on dirt roads.

 

PERSONAL MTB EQUIPMENT

During some of the stages we recommend that the participants carry:
• An inner tube
• Puncture repair kit
• Tyre levers
• Chain tool
• Multi-tool
• Pump
• Chain oil

As well as this material, the Organisers always have a complete tool kit as well as many spare parts in case there is the need for more significant repairs at the end of a stage (For example: tyres, complete wheels, derailleurs, chains, handlebars, cassetes, seat posts, saddles, chain rings, cranks, pedals and cleats, bottom brackets, brake and gear cables, disk pads, brake blocks, inner tubes, spokes, etc.).

 

COMPULSORY MATERIAL THAT SHOULD BE CARRIED DURING EACH STAGE

• Hydration pack with capacity for at least 2 litres of water
• Spare inner tube
• Puncture repair kit
• Small tool kit
• Energy bars or some other kind of food
• Glasses
• Gloves
• Helmet
• Pump
• Waterproof
• Mobile phone

 

RECOMMENDED PERSONAL EQUIPMENT FOR THOSE DOING THE WHOLE “TRAVESSIA”

• 3 pairs of cycling shorts
• 3 cycling jerseys
• 6 pairs of cycling socks
• 2 pairs of gloves
• Cycling shoes
• Halibut or other butt creme
• Chapstick
• Trainers or sandals
• Casual shorts
• Detergent for handwashing clothes
• 10 clothes pegs
• A length of washing line
• Toiletries
• Jacket or fleece
• Sun glasses
• Sunscreen cream (minimum SPF30)
• Several T-shirts
• Camera

 

CONSELHOS

PREPARAÇÃO DA BICICLETA

Devido à dureza do Tour, a escolha da bicicleta a utilizar é importante. Assim a enfâse deve ser posta na fiabilidade em vez de na leveza. Tenha isto em atenção na escolha dos equipamentos com que a bicicleta é montada, tendo sempre em conta a facilidade de manutenção.

Os acessórios que eventualmente se venham a fixar à bicicleta deverão ser o mais centrais possível. Devem evitar-se os alforges laterais quer à frente quer atrás, que desequilibram a bicicleta em descidas técnicas e zonas trialeiras.

Recomenda-se que a bicicleta seja minuciosamente revista em preparação para  o Tour, dando especial atenção ao seguinte:

• Substituir cabos e bichas das mudanças e travões.
• Substituir corrente, cassete e rodas pedaleiras se a corrente não tiver sido mudada nos últimos 500 kms.
• Limpar, verificar e substituir se necessário, ou lubrificar; caixa de direcção, cubos das rodas, centro pedaleiro e pedais.
• Verificar e corrigir o empenho das jantes e substituir fitas de aro que estejam deteriradas.
• Substituir os pneus se estes apresentarem desgaste. Aconselha-se o uso de pneus de carcaça resistente, para pisos duros com pedras, a utilização de cintas ou líquido anti-furo é quase uma obrigatoriedade. Recomendamos vivamente as rodas e pneus tubeless.
• Na modalidade de estrada aconselha-se pneus semislicks já que em alguns casos circula-se também por estradões de terra batida.

 

MATERIAL INDIVIDUAL PARA A BTT

Durante as etapas da travessia aconselha-se os participantes a transportarem pelo menos:
• Uma câmara de ar
• Caixa de reparação de furos
• Jogo de desmontas
• Descravador de correntes
• Jogo de chaves tipo canivete
• Bomba
• Lubrificante para a corrente

Para além deste material a Organização irá levar muitas outras ferramentas e peças sobressalentes para eventuais reparações de maior porte no final das etapas . (Ex: pneus, rodas completas, desviadores, correntes, guiadores, cassetes, tubos de selim, selins, rodas pedaleiras, cranks, pedais e cleats, centros pedaleira, cabos de travão e mudanças, pastilhas de travões, calços, câmaras de ar, raios, etc.).

 

MATERIAL OBRIGATÓRIO A TRANSPORTAR DURANTE AS ETAPAS

• Mochila tipo Camel Bak com pelo menos 2 litros de água
• Câmara de ar suplente
• Kit de remendos
• Pequeno estojo de ferramentas
• Barras energéticas ou outro alimento do tipo
• Óculos
• Luvas
• Capacete
• Bomba de encher pneus
• Impermeável
• Telemóvel

 

EQUIPAMENTO PESSOAL ACONCELHÁVEL LEVAR PARA EFECTUAR TODO O TOUR

• 3 Pares de calções de ciclismo
• 3 Blusas de ciclismo
• 6 pares de meias de ciclismo
• 2 pares de luvas
• Sapatos de ciclismo
• Creme Halibut ou equivalente
• Baton para cieiro
• Sapatos tipo ténis ou Sandálias
• Calções casuais
• Detergente para lavar roupa tipo Soflan
• 10 molas de roupa
• Pequena corda de roupa
• Artigos pessoais de toilette
• Casaco ou forro polar
• Óculos escuros
• Creme de protecção solar (factor minimo=30)
• Várias T shirts
• Máquina fotográfica